सोमवार, 1 नवंबर 2010

Het Shradha Ritueel

Beste mensen .
In deze nieuwsbrief zullen we dieper ingaan op de rituelen die uitgevoerd worden als iemand overlijdt. We zullen daarom de informatie die in de vorige nieuwsbrief stond hierin verwerken zodat alles bij elkaar staat met betrekking tot dit onderwerp. Vandaag wordt in Nederland Allerheligen gevierd en daarom willen we dit onderwerp vandaag aanbieden ter ere van alle overleden zielen.

Sanatan Dharma .
Volgens Sanatan Dharma gaat bij het overlijden van een mens, de ziel over naar gene zijde en het lichaam gaat terug op in de elementen. Het lichaam zal door verbranding sneller door dit proces gaan dan bij een begrafenis van het lichaam in de aarde. Er zijn enkele uitzonderingen wanneer iemand niet gecremeerd mag worden, vraag dit aan uw pandit. De ziel echter zal altijd blijven bestaan en zal zich losmaken van het lichaam van de overledene om daarna over te gaan naar het hiernamaals. Als de tijd rijp is zal de ziel opnieuw incarneren in een aards lichaam. Met reïncarnatie wordt het proces aangeduid dat de ziel steeds opnieuw geboren zal worden in een aards lichaam net zo lang totdat de ziel alle aspecten van het aardse leven geleerd heeft en terug op kan gaan in de energie van Brahma (God). Het is daarom erg belangrijk dat er rituelen worden uitgevoerd om het lichaam terug te geven aan de elementen en de ziel te begeleiden naar een zo optimaal mogelijke overgang zodat de ziel schoon en vrij is om verder te groeien . De heilige geschriften gaan er vanuit dat de rituelen voor een overledene onlosmakelijk verbonden zijn met de voorouders van de overledene die ook de effecten hiervan genieten.

Shradha /Shraad

Volgens de heilige geschriften is Shradha / Shraad is de verzamelnaam voor alle rituelen mbt het teruggeven van het lichaam aan de elementen en het overgaan van de ziel. Als iemand overlijdt worden gedurende 10 dagen rituelen uitgevoerd die nodig zijn om het hele proces voor de overledene tot een goed einde te brengen. Dat betekent dat men gedurende deze 10 dagen met alle familieleden s’avonds een uur bij elkaar komt om te bidden en mantra ’s te reciteren voor de overledene. Op de 10e dag wordt er met een Pandit een Shradha ritueel uitgevoerd. Daarna wordt in de 6e maand na het overlijden nogmaals een kort Shradha ritueel uitgevoerd. Ter afsluiting, wordt na een jaar het laatste Shradha ritueel gedaan.

Wie voert het Shradha ritueel uit:

Er is één persoon die het gehele Shradha ritueel gedurende de 10 dagen uitvoert en begeleidt en dat is de oudste zoon van de overledene maar indien deze niet kan dan de volgende zoon. Is er geen zoon dan komt de vrouw of man van de overledene. Is er geen echtgenote komt de zoon van de dochter en is die er ook niet dan wordt een priester gevraagd of iemand anders.

Voorbereiding:

Wanneer men weet dat iemand over gaat, kunnen de beschikbare familieleden bij elkaar komen bij de betreffende persoon. Men gaat samen bidden voor een goede overgang (reis) naar het hiernamaals. Bedenk dat iemand een reis gaat beginnen en dat het verstorend voor de ziel is als er veel emoties getoond worden. Probeer dus rustig te blijven voor het welzijn van de ziel. Reciteer de namen van de Goden en Godinnen (Kirtan). Het is goed als een persoon dit vlakbij de oren van degene doet die overgaat. Als er veel emoties getoond worden dan zal de ziel de tranen, slijm en spuug van de familieleden opnemen als voedsel en dit zal het proces van overgaan ernstig blokkeren (zie Yaghawalka smriti 1.11 en zie Valmiky Ramayana). Dus in het bijzijn van de overledene liever geen negatieve emoties of verdriet uiten, geen problemen bespreken, niet roddelen etc. maar alleen bidden voor de ziel.
Als iemand op het moment van overgaan komt dan deze persoon op de grond leggen, het lichaam schoonmaken met Gangawater en in geheel witte kleding steken. Als iemand een Janewoo (heilige draad) draagt deze vernieuwen. Op het voorhoofd met chandan een stip maken en daarop tulsibladeren leggen. Naast het lichaam wierook en een dya aansteken. Gangawater vermengd met tulsiblad in de mond druppelen. Indien er een Brahmaan aanwezig is daan geven.


Deze mantra kan men reciteren voor de voorouders:
Na men ast wittam cha naanyachkshadhdopyigyam swapitrun-natoasmie
Trupuantu bhakta pitaro mayio krutyao bhujou watrmani maarutsya
Met heel mijn hart geef ik alles wat ik heb aan u, aanvaard deze gaven en mijn wensen voor een goed leven.


1।Dharti Shayan:

Als iemand is overleden en de dood is vastgesteld door een arts word het lichaam met het hoofd naar het noorden opgebaard. Men volgt de aanwijzingen voor het lichaam zie boven. Op de mond, ogen, neus en oren wordt iets van goud gelegd, is dit niet voorradig dan een druppel ghee. Vervolgens wordt een witte doek over de overledene gelegd zo dat de tenen bedekt zijn maar de voetzolen vrij. Bovenop de doek worden bloemen gelegd. Onder het lichaam wordt wat kusha gras, tulsi bladeren en zwart sesamzaad gelegd. Vrouwen die menstrueren mogen de overledene niet aanraken. Daarna beslissen de nabestaanden wanneer de crematie is.

(Zie Hari Har Bhashaya mantra:

praak shiresham udek shirsham wa bhumow niweshyeet of zie Garuna Purana mantra: tato neetwa shamashaaneshu stahpayeduttramukham.)

2 Pinda Daan,

Men maakt balletjes van rijst of meel die worden geofferd met mantra recitatie. 1e voor de grond waarop het lichaam is overgegaan, 2e voor het huis van de overledene, 3e voor de kruispunten die het lichaam voor de crematie nog moet oversteken, voor bescherming, 4e voor de grond bij de crematie plaats, 5e vóór de crematie op de verbrandingsplaats om de negatieve invloeden te elimineren, 6e na de crematie op de verbrandingsplaats om deze te zuiveren van bacterieën die achterblijven.
2। Chita Agni : Bij de crematie is het belangrijk dat de overledene met het hoofd naar het zuiden gecremeerd wordt. Degene die het Shradha ritueel uitvoert steekt zelf het vuur aan bij het hoofd van de overledene. Het beste is om hout als brandstof voor de verbranding te gebruiken.


3. Kapaal Krya:

Hierna, omdat de ziel verbonden blijft met de kruinchakra, moet men deze verbinding afbreken door 3 x met een stok op het voorhoofd te tikken.

4. Pradaksina:

Men maakt 7 stukjes hout in de maat van: uiteinde pink tot uiteinde duim van degene die het ritueel uitvoert. Deze loopt dan 7 x rond het lichaam van de overledene en telkens als men bij de voeten is dan wordt een stukje hout aan het vuur toegevoegd. Men reciteert de mantra: krawya daay namastubhyam.

5. Asthi Wishardjan :

Meteen na de totale verbranding wordt de as aan de rivier gegeven. Vervolgens gaat iedereen baden.

6. Griha Prawesha:

Iedereen die bij de crematie aanwezig was gaat naar het huis van degene die het ritueel uitvoert. Voordat men binnengaat zal iedereen in een Neemblad bijten, de hand even bij het vuur houden wat buiten staat. Binnen wordt gebeden voor de overledene.

Begin van het 10 daagse ritueel

7. Dash Gaatra:

De dag na Griha Prawesha begint het 10 daagse ritueel. Tijdens dit ritueel heeft degene die het ritueel uitvoert geen lichamelijk contact met andere mensen. Men mag ook deze persoon niet aanraken. Men slaapt op de grond en eet voor zonsondergang. Het gebruik van metalen voorwerpen als bekers, bestek etc. wordt afgeraden. Men geeft elke dag voor men gaat eten eerst eten aan een koe en zet eten voor de ziel van de overledene buiten. Men bidt elke dag voor de overledene. Wat de familie betreft mag men deze 10 dagen geen sexueel contact hebben en elke dag na het baden wordt water met sesamzaad en kushagras geofferd voor de ziel van de overledene. Men eet de gehele periode vegetarisch en gebruikt geen make-up etc, men knipt geen haren of scheert zich niet. Men groet of zegent niemand. Men komt elke dag samen om te bidden en op de 1e, 3e, 7e en 10e dag wordt ook samen gegeten voor zonsondergang.

8. Dya daan:

De uitvoerder van het ritueel zet elke dag s’avonds een dya op het zuiden van zijn huis.
9. Pinda daan: de uitvoerder van het ritueel voert elke ochtend ook het Pinda daan ritueel uit voor het nieuwe lichaam waarin de ziel opnieuw zal ïncarneren. Elke dag wordt een gedeelte van dit nieuwe lichaam gecreëerd.

Invloed

De gebruiken tijdens het ritueel worden alleen beïnvloed door factoren als waar iemand woont, welke tijd het is en welke zaken voorhanden zijn om te offeren. Soms vraagt dit aanpassingen. Maar wat overal gelijk is, is het gebruik van sesamzaad, kusha gras en mantra’s. (zie: Maharsi Paraashara).
De voorouders van de overledene hebben direct invloed van het wel of geen rituelen uitvoeren.
Het offeren van vele goederen is niet nodig, voor positieve invloed en effecten is het belangrijkste voor de ziel het reciteren van mantra’s en Pinda daan.
Voor degene die het ritueel uitvoert heeft het gunstige effecten, hij of zij bereikt daardoor sneller moksha ofwel verlossing van de reïncarnatiecyclus (Kurma Purana). Volgens de Garuna Purana heeft het gunstige effecten voor de welvaart van de uitvoerder. Volgens de Markandya Purana is het gunstig voor een lang leven, respect, financieën en kennis.
Indien een familielid bij een overlijden geen ritueel uitvoert voor de overledene dan heeft men hiervan ongunstige effecten. De Brahama Purana zegt hierover dat wanneer een overledene geen ritueel krijgt zijn of haar ziel rond zal dolen in het hiernamaals en zijn groei niet kan voortzetten wat kan betekenen dat de nabestaanden hiervan last kunnen krijgen.

De praktijk

Hier willen we nogmaals benadrukken dag het belangrijk is om een goed ritueel uit te voeren als iemand overlijdt. We zien nogal eens dat kinderen, wanneer een van de ouders overlijdt, geneigd zijn om de rituelen over te slaan en/of alles op een dag af te werken. Helaas werken sommige pandits hier aan mee. Men dient te bedenken dat het investeren van 10 dagen om een Shradha ritueel tot een goed einde te brengen niets in vergelijking met de tijd die bv ouders hebben opgebracht om hun kinderen groot te brengen. Verdrietig is om te merken dat er wel veel tijd en geld in gestoken wordt om de erfenis te verkrijgen. Deze rituelen kunnen niet ingeperkt worden omdat het een proces is voor de ziel van de overledene om uiteindelijk goed over te kunnen gaan en dat de nabestaanden de rouwverwerking goed doorkomen. Als er door te snelle of onafgemaakte afscheidsrituelen problemen komen is waargenomen dat men zelfs voodoo uit gaat oefenen om de problemen te beïnvloeden of dure reizen onderneemt naar India en Suriname om oplossingen te zoeken.
Zelfs gebeurd het, omdat men bang is dat men geen goed afscheidsritueel krijgt, men tijdens het leven al een overlijdensritueel voor zichzelf uit gaat voeren. Dit kan echter alleen onder zeer strikte voorwaarden bv als er helemaal geen familie meer in leven is. Ook weet men niet dat er na een dergelijk ritueel aanpassingen nodig zijn in de leefregels die men moet naleven totdat men overlijdt. Het is dus van belang dat men duidelijke afspraken maakt tijdens het leven als men zich wil verzekeren van een goede gang van zaken als men komt te overlijden. Deze op schrift gestelde afspraken (wilsbeschikking) kunnen evt bij de overlijdensverzekeraar bewaard worden.
In Nederland is de uitleg over gebruiken mbt het Shradha ritueel zeer uiteenlopend en soms niet correct. We weten dat de crematoria in Nederland niet voldoen aan de eisen om het Shradha ritueel goed uit te voeren. Maar we kunnen wel samen streven om het zo goed mogelijk te doen en te zoeken naar betere oplossingen, meer mogelijkheden en het liefst de realisatie van een echte Hindoestaanse begraafplaats in Nederland. We roepen daarom mensen op om gezamenlijk de handen ineen te slaan en te onderzoeken wat er mogelijk is op dit gebied. Begrafenisondernemers , verzekeraars en crematoria zouden de mogelijkheden meer kunnen integreren. In Engeland heeft een Hindoestaanse man jarenlang geprocedeerd voor het recht op een hindoestaanse crematie, vorig jaar heeft hij zijn zaak uiteindelijk gewonnen en zal er een hindoestaanse begraafplaats gebouwd mogen worden. Dus als begrafenisondernemers, crematoria, juristen en andere specialisten dit verder willen onderzoeken en hun steentje hierin willen bijdragen. Laat het ons weten.

www.muhurta.nl
muhurta@hotmail.com

कोई टिप्पणी नहीं:

एक टिप्पणी भेजें