Sannyasi en Dharmasastra (Vedische geschriften)
Tegenwoordig wordt er veel over Sannyasi gehoord en gesproken. In Nederland is er een groeiende tendens van mensen die zich Sannyasi noemen. Men is hierin geinterresseerd en gaat naar India om vervolgens terug te komen in oranje kleding en men noemt zichzelf een Sannyasi . Helaas wordt dit fenomeen misbruikt doordat sommigen vinden die zich een Sannyasi noemen, dat ze eer en respect moeten krijgen en laten mensen hun voeten aanraken en men hoopt of vraagt om donaties. Een reden temeer om het begrip Sannyasi zoals dit bedoeld is onder de loep te nemen en alle eer en respect terug te brengen naar de mensen die wel in de oorspronkelijke vorm Sannyasi zijn. Dit is niet zo eenvoudig als men denkt.
Volgens Dharmasastra is een Sannyasi is een heilige man. Traditioneel zijn het mannen die hun wereldse leven opgeven en zich met lichaam, geest en ziel overgeven aan het Hoogste, God. Het opgeven van het wereldse bestaat uit het opgeven van alle sociale contacten inclusief het doorsnijden van familiebanden en uit het opgeven van bezittingen en materiële zaken. Indien iemand Sannyasi wil worden en een relatie heeft zal dit alleen met toestem-ming van zijn partner kunnen worden. Men gaat geen relaties meer aan. Een Sannyasi zal ook niemand zegenen of groeten. Men leeft op straat en heeft geen bezittingen. Men mag ook geen materiële zaken als geld, kleding en eten aannemen. Voor kleding en eten geldt dat wel in de behoefte van het huidige moment mag worden voorzien maar niet als voorraad. Eigenlijk leven als een dode, sociaal dood, geen enkele band met een groep of individu en niet materieel bestaand omdat er geen bezittingen zijn of relaties tot deze. Hij neemt geen deel aan de samenleving en is als zodanig ook niet verantwoordelijk te stellen. Een Sannyasi geeft al zijn verlangens op, op persoonljjk, sociaal en materieel gebied . Zijn weg is een van overgave en gehele toewijding aan het Hoogste, God. Alles wat hij doet denkt en voelt zal voor God zijn. Zijn ziel zal tot alles bereid zijn om God te dienen en hij stelt zijn lichaam en geest hiervoor beschikbaar. Een Sannyasi leeft eenvoudig en is in voortdurende staat van contemplatie. Alle behoeftes van het ego, de wil, lichamelijke verlangens en materiële worden opgegeven en zullen in de loop van de tijd verdwijnen naarmate de Sannyasi vordert op zijn geestelijk pad. De Sannyasi streeft geen enkel doel meer na. Hij zal doen wat God hem vraagt. Sannyasi is enkelvoud, Sannyasin is meervoud en met Sanyaas is de levensstijl benoemd.
In de Attri Smriti staat het volgende geschreven:
“Patat Yasauv Durhvam Bhichur Yashya Bhichur Dvayum Bhavidh, Dhipuravaretha Uthsargo Drahbia Sanggraha Yva tja”
Hierin staat dat hij zich zelf niet sexueel mag bevredigen. Hij mag geen geld aanemen en andere materiële dingen aannemen en sparen. Als hij dit toch doet dan is hij aan het zondigen.
In de Jabal Smriti staat:
“Aan Dhaan Paroh Bhichusatjehturoh Hanti Dhanatha, Datadataramn Anamatmanam Jashmai Tjanamprajatchati”
Over rijkdom verzamelende Sannyasin . Een Sannyasi mag wel eten aannemen voor dat moment wat meteen genuttigd wordt, niet als het als voorraad dient. Als een Sannyasi een donatie (dhaan) van mensen aanneemt wordt hiermee het leven ongunstig beinvloed . Als eerste het leven van van de Sannyasi zelf en degene die de donatie geeft aan een Sannyasi. Ook als de Sannyasi de donatie aan ander doorgeeft zal het leven van de ontvanger
Tegenwoordig wordt er veel over Sannyasi gehoord en gesproken. In Nederland is er een groeiende tendens van mensen die zich Sannyasi noemen. Men is hierin geinterresseerd en gaat naar India om vervolgens terug te komen in oranje kleding en men noemt zichzelf een Sannyasi . Helaas wordt dit fenomeen misbruikt doordat sommigen vinden die zich een Sannyasi noemen, dat ze eer en respect moeten krijgen en laten mensen hun voeten aanraken en men hoopt of vraagt om donaties. Een reden temeer om het begrip Sannyasi zoals dit bedoeld is onder de loep te nemen en alle eer en respect terug te brengen naar de mensen die wel in de oorspronkelijke vorm Sannyasi zijn. Dit is niet zo eenvoudig als men denkt.
Volgens Dharmasastra is een Sannyasi is een heilige man. Traditioneel zijn het mannen die hun wereldse leven opgeven en zich met lichaam, geest en ziel overgeven aan het Hoogste, God. Het opgeven van het wereldse bestaat uit het opgeven van alle sociale contacten inclusief het doorsnijden van familiebanden en uit het opgeven van bezittingen en materiële zaken. Indien iemand Sannyasi wil worden en een relatie heeft zal dit alleen met toestem-ming van zijn partner kunnen worden. Men gaat geen relaties meer aan. Een Sannyasi zal ook niemand zegenen of groeten. Men leeft op straat en heeft geen bezittingen. Men mag ook geen materiële zaken als geld, kleding en eten aannemen. Voor kleding en eten geldt dat wel in de behoefte van het huidige moment mag worden voorzien maar niet als voorraad. Eigenlijk leven als een dode, sociaal dood, geen enkele band met een groep of individu en niet materieel bestaand omdat er geen bezittingen zijn of relaties tot deze. Hij neemt geen deel aan de samenleving en is als zodanig ook niet verantwoordelijk te stellen. Een Sannyasi geeft al zijn verlangens op, op persoonljjk, sociaal en materieel gebied . Zijn weg is een van overgave en gehele toewijding aan het Hoogste, God. Alles wat hij doet denkt en voelt zal voor God zijn. Zijn ziel zal tot alles bereid zijn om God te dienen en hij stelt zijn lichaam en geest hiervoor beschikbaar. Een Sannyasi leeft eenvoudig en is in voortdurende staat van contemplatie. Alle behoeftes van het ego, de wil, lichamelijke verlangens en materiële worden opgegeven en zullen in de loop van de tijd verdwijnen naarmate de Sannyasi vordert op zijn geestelijk pad. De Sannyasi streeft geen enkel doel meer na. Hij zal doen wat God hem vraagt. Sannyasi is enkelvoud, Sannyasin is meervoud en met Sanyaas is de levensstijl benoemd.
In de Attri Smriti staat het volgende geschreven:
“Patat Yasauv Durhvam Bhichur Yashya Bhichur Dvayum Bhavidh, Dhipuravaretha Uthsargo Drahbia Sanggraha Yva tja”
Hierin staat dat hij zich zelf niet sexueel mag bevredigen. Hij mag geen geld aanemen en andere materiële dingen aannemen en sparen. Als hij dit toch doet dan is hij aan het zondigen.
In de Jabal Smriti staat:
“Aan Dhaan Paroh Bhichusatjehturoh Hanti Dhanatha, Datadataramn Anamatmanam Jashmai Tjanamprajatchati”
Over rijkdom verzamelende Sannyasin . Een Sannyasi mag wel eten aannemen voor dat moment wat meteen genuttigd wordt, niet als het als voorraad dient. Als een Sannyasi een donatie (dhaan) van mensen aanneemt wordt hiermee het leven ongunstig beinvloed . Als eerste het leven van van de Sannyasi zelf en degene die de donatie geeft aan een Sannyasi. Ook als de Sannyasi de donatie aan ander doorgeeft zal het leven van de ontvanger
कोई टिप्पणी नहीं:
एक टिप्पणी भेजें